14.4.10

Πως να γίνουμε χαρούμενοι και δημιουργικοί

Σύμφωνα με την Λογο-θυμική θεραπεία του Albert Ellis στη ρίζα των ψυχολογικών μας προβλημάτων κρύβονται κάποιες βαθιά ριζωμένες αρνητικές πεποιθήσεις.

Μπορούμε να ξεπεράσουμε αρνητικά αισθήματα έντονου και παρατεταμένου άγχους, ενοχής, κατωτερότητας, ζήλιας και εξάρτησης με την εκμάθηση περισσότερο ορθολογικών τρόπων αντιμετώπισης της ζωής, αξιολόγησης του εαυτού μας και των άλλων. 
Για να αμφισβητήσουμε και να ανατρέψουμε τις αρνητικές μας πεποιθήσεις μπορούμε να υποβάλλουμε στον εαυτό μας τα παρακάτω ερωτήματα:

1. Υπάρχει καμιά πραγματική ένδειξη (απόδειξη) ότι αυτή η πεποίθηση είναι αληθινή;
2. Ποιες ενδείξεις (αποδείξεις) υπάρχουν ότι αυτή η πεποίθηση είναι λανθασμένη;
3. Ποιο είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να σου συμβεί αν εγκαταλείψεις αυτή την πεποίθηση;
4. Ποιο είναι το καλύτερο που θα μπορούσε να σου συμβεί αν εγκαταλείψεις αυτή την πεποίθηση;


Ο πίνακας που ακολουθεί παρουσιάζει τις βασικές αρνητικές πεποιθήσεις που βρίσκονται συνήθως στη ρίζα των αρνητικών μας αισθημάτων και τις αντίστοιχες θετικές πεποιθήσεις με τις οποίες θέλουμε να τις αντικαταστήσουμε για να είμαστε περισσότερο χαρούμενοι και δημιουργικοί.

Αλλαγή των αρνητικών πεποιθήσεων σε θετικές

Αρνητικές πεποιθήσεις
Θετικές πεποιθήσεις
Περιμένω να με αγαπούν και να με επιδοκιμάζουν όλοι οι άνθρωποι με τους οποίους συναναστρέφομαι.
Είναι σημαντικό να με αγαπούν και να με επιδοκιμάζουν αλλά μπορώ να τα καταφέρω και χωρίς αυτό.
Για να αξίζω ως άνθρωπος πρέπει πάντοτε να πετυχαίνω σε όλα και να μην κάνω λάθη.
Προσπαθώ όσο μπορώ χωρίς να καταπιέζομαι. Σέβομαι τον εαυτό μου ανεξάρτητα από το πόσο αποδίδω.
Όποιος κάνει λάθη θα πρέπει να τιμωρείται.
Είναι αναπόφευκτο να κάνω λάθη.
Είναι τρομερό να μην πηγαίνουν τα πράγματα όπως θα ήθελα.
Δεν υπάρχει νόμος που να λέει ότι τα πράγματα θα είναι όπως τα θέλω.
Τα άσχημα συναισθήματα που νιώθω οφείλονται σε εξωτερικούς παράγοντες όπως: οι άλλοι, η κοινωνία, οι περιστάσεις. Έτσι δεν μπορώ να κάνω κάτι για να αλλάξω αυτό που αισθάνομαι
Δεν μπορώ να ελέγξω όλες τις καταστάσεις. Όμως μπορώ κάθε φορά να κάνω το καλύτερό μου. Σκέπτομαι αισιόδοξα και ενεργώ δυναμικά. Έτσι αλλάζω προς το καλύτερο τις συνθήκες της ζωής μου.
Όταν μου συμβαίνει κάτι δυσάρεστο είναι φυσικό να ανησυχώ και να το έχω συνέχεια στο μυαλό μου.
Η ανησυχία δεν μπορεί να βελτιώσει τις καταστάσεις. Αντιμετωπίζω τις δυσκολίες και αποδέχομαι φιλικά αυτό που δεν μπορώ να αλλάξω.
Θα περάσω καλύτερα αν αποφεύγω να αντιμετωπίσω με υπευθυνότητα τα προβλήματά μου.
Αν δεν αντιμετωπίσω υπεύθυνα τα προβλήματά μου δεν πρόκειται να λυθούν από μόνα τους.
Χρειάζομαι οπωσδήποτε δίπλα μου κάποιον να με στηρίζει.
Είναι εντάξει να χρειάζομαι βοήθεια. Μαθαίνω όμως να εμπιστεύομαι τον εαυτό μου και τη δική μου κρίση.
Πρέπει να νιώθω πάντα καλά και άνετα αλλιώς δεν μπορώ να το αντέξω.
Θέλω να νιώθω καλά αλλά μπορώ να αντέξω και στα δύσκολα. Οι αντιξοότητες μου δείχνουν το πόσο δυνατός είμαι.
Υπάρχει μια τέλεια λύση για κάθε πρόβλημα και πρέπει οπωσδήποτε να την βρω.
Κάνω αυτό που νομίζω και μπορώ με απλότητα χωρίς να ψάχνω την τέλεια λύση.
Το παρελθόν μου με προσδιορίζει απόλυτα. Άρα δεν είναι δυνατόν να αλλάξω ριζικά τη ζωή μου.
Μαθαίνω από τις εμπειρίες του παρελθόντος. Αλλάζω τη συμπεριφορά μου στο κάθε παρόν και γίνομαι όλο και καλύτερος.
Όταν οι άλλοι αντιμετωπίζουν προβλήματα είναι φυσικό να αισθάνομαι πολύ άσχημα.
Η στενοχώρια μου δεν βοηθά τους άλλους. Κάνω με χαρά ότι μπορώ για να τους βοηθήσω χωρίς να φθείρω τον εαυτό μου.
Ο παραπάνω πίνακας βασίζεται στο θεραπευτικό μοντέλο 
του γνωσιακού ψυχολόγου Albert Ellis 
που ονομάζεται λογο-θυμική θεραπεία (Rational Emotive Therapy).
Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails Bookmark and Share