14.4.10

Πως να γίνουμε χαρούμενοι και δημιουργικοί

Σύμφωνα με την Λογο-θυμική θεραπεία του Albert Ellis στη ρίζα των ψυχολογικών μας προβλημάτων κρύβονται κάποιες βαθιά ριζωμένες αρνητικές πεποιθήσεις.

Μπορούμε να ξεπεράσουμε αρνητικά αισθήματα έντονου και παρατεταμένου άγχους, ενοχής, κατωτερότητας, ζήλιας και εξάρτησης με την εκμάθηση περισσότερο ορθολογικών τρόπων αντιμετώπισης της ζωής, αξιολόγησης του εαυτού μας και των άλλων. 
Για να αμφισβητήσουμε και να ανατρέψουμε τις αρνητικές μας πεποιθήσεις μπορούμε να υποβάλλουμε στον εαυτό μας τα παρακάτω ερωτήματα:

1. Υπάρχει καμιά πραγματική ένδειξη (απόδειξη) ότι αυτή η πεποίθηση είναι αληθινή;
2. Ποιες ενδείξεις (αποδείξεις) υπάρχουν ότι αυτή η πεποίθηση είναι λανθασμένη;
3. Ποιο είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να σου συμβεί αν εγκαταλείψεις αυτή την πεποίθηση;
4. Ποιο είναι το καλύτερο που θα μπορούσε να σου συμβεί αν εγκαταλείψεις αυτή την πεποίθηση;


Ο πίνακας που ακολουθεί παρουσιάζει τις βασικές αρνητικές πεποιθήσεις που βρίσκονται συνήθως στη ρίζα των αρνητικών μας αισθημάτων και τις αντίστοιχες θετικές πεποιθήσεις με τις οποίες θέλουμε να τις αντικαταστήσουμε για να είμαστε περισσότερο χαρούμενοι και δημιουργικοί.

Αλλαγή των αρνητικών πεποιθήσεων σε θετικές

Αρνητικές πεποιθήσεις
Θετικές πεποιθήσεις
Περιμένω να με αγαπούν και να με επιδοκιμάζουν όλοι οι άνθρωποι με τους οποίους συναναστρέφομαι.
Είναι σημαντικό να με αγαπούν και να με επιδοκιμάζουν αλλά μπορώ να τα καταφέρω και χωρίς αυτό.
Για να αξίζω ως άνθρωπος πρέπει πάντοτε να πετυχαίνω σε όλα και να μην κάνω λάθη.
Προσπαθώ όσο μπορώ χωρίς να καταπιέζομαι. Σέβομαι τον εαυτό μου ανεξάρτητα από το πόσο αποδίδω.
Όποιος κάνει λάθη θα πρέπει να τιμωρείται.
Είναι αναπόφευκτο να κάνω λάθη.
Είναι τρομερό να μην πηγαίνουν τα πράγματα όπως θα ήθελα.
Δεν υπάρχει νόμος που να λέει ότι τα πράγματα θα είναι όπως τα θέλω.
Τα άσχημα συναισθήματα που νιώθω οφείλονται σε εξωτερικούς παράγοντες όπως: οι άλλοι, η κοινωνία, οι περιστάσεις. Έτσι δεν μπορώ να κάνω κάτι για να αλλάξω αυτό που αισθάνομαι
Δεν μπορώ να ελέγξω όλες τις καταστάσεις. Όμως μπορώ κάθε φορά να κάνω το καλύτερό μου. Σκέπτομαι αισιόδοξα και ενεργώ δυναμικά. Έτσι αλλάζω προς το καλύτερο τις συνθήκες της ζωής μου.
Όταν μου συμβαίνει κάτι δυσάρεστο είναι φυσικό να ανησυχώ και να το έχω συνέχεια στο μυαλό μου.
Η ανησυχία δεν μπορεί να βελτιώσει τις καταστάσεις. Αντιμετωπίζω τις δυσκολίες και αποδέχομαι φιλικά αυτό που δεν μπορώ να αλλάξω.
Θα περάσω καλύτερα αν αποφεύγω να αντιμετωπίσω με υπευθυνότητα τα προβλήματά μου.
Αν δεν αντιμετωπίσω υπεύθυνα τα προβλήματά μου δεν πρόκειται να λυθούν από μόνα τους.
Χρειάζομαι οπωσδήποτε δίπλα μου κάποιον να με στηρίζει.
Είναι εντάξει να χρειάζομαι βοήθεια. Μαθαίνω όμως να εμπιστεύομαι τον εαυτό μου και τη δική μου κρίση.
Πρέπει να νιώθω πάντα καλά και άνετα αλλιώς δεν μπορώ να το αντέξω.
Θέλω να νιώθω καλά αλλά μπορώ να αντέξω και στα δύσκολα. Οι αντιξοότητες μου δείχνουν το πόσο δυνατός είμαι.
Υπάρχει μια τέλεια λύση για κάθε πρόβλημα και πρέπει οπωσδήποτε να την βρω.
Κάνω αυτό που νομίζω και μπορώ με απλότητα χωρίς να ψάχνω την τέλεια λύση.
Το παρελθόν μου με προσδιορίζει απόλυτα. Άρα δεν είναι δυνατόν να αλλάξω ριζικά τη ζωή μου.
Μαθαίνω από τις εμπειρίες του παρελθόντος. Αλλάζω τη συμπεριφορά μου στο κάθε παρόν και γίνομαι όλο και καλύτερος.
Όταν οι άλλοι αντιμετωπίζουν προβλήματα είναι φυσικό να αισθάνομαι πολύ άσχημα.
Η στενοχώρια μου δεν βοηθά τους άλλους. Κάνω με χαρά ότι μπορώ για να τους βοηθήσω χωρίς να φθείρω τον εαυτό μου.
Ο παραπάνω πίνακας βασίζεται στο θεραπευτικό μοντέλο 
του γνωσιακού ψυχολόγου Albert Ellis 
που ονομάζεται λογο-θυμική θεραπεία (Rational Emotive Therapy).

20 σχόλια:

Ξανθή είπε...

"Μαθαίνω από τις εμπειρίες του παρελθόντος. Αλλάζω τη συμπεριφορά μου στο κάθε παρόν και γίνομαι όλο και καλύτερος"
Τι ωραία που θα ήταν αν όλοι σκεπτόμαστε κάπως έτσι!!
Καλημέρα!!

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

Πως γίνεται και επικοινωνούμε, δεν μπορώ να το καταλάβω!!
Ναι, σε όλη την ανάρτηση, που ήρθε ακριβώς στην ώρα.
Όπως πάντα, έπεσες μέσα, Αγαπητή μου φίλη....
Καλη σου μέρα.

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger Ξανθή

Ξανθή μου, πολλά μπορούμε να πετύχουμε αν δεν μένουμε κολλημένοι στις πεποιθήσεις μας και στα στερεότυπα που μας επέβαλαν να ζούμε.
Όλοι μπορούμε να τα καταφέρουμε!
Καλή σου μέρα, επίσης!

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ

Φίλε Σταύρο, τί να πω...
Φαίνεται πως τα "μεγάλα" πνεύματα συναντώνται!!! χαχα!
Χαίρομαι που επικοινωνούμε και αυτό μου αρκεί.
Καλημέρα!!!

Αστρο - Συμμορίτες είπε...

Τελικά είναι αλήθεια πως το σύμπαν μας πάει όπου έχουμε ανάγκη μέσα μας, ή έλκουμε ότι μας απασχολεί.
Είναι η δεύτερη φορά που βρίσκω στην ανάρτησή σου τους προβληματισμούς μου.
Σε ευχαριστούμε Βασιλική μας και να γράφεις συχνά σε αυτό το υπέροχο ιστολόγιό σου.

mia maria είπε...

Δε θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρη η ανάρτηση σου Βασιλική μου και τόσο κοντά στη δική μου διάθεση! Θα πρέπει να την τυπώσω και να τη βλέπω κάθε πρωί!

Διάττων είπε...

Ναι, θα συμφωνήσω με όλα τα προηγούμενα σχόλια. Οι αναρτήσεις σου αγαπητή Βασιλική είναι ο καλύτερος οδηγός αυτοβελτίωσης που έχω δει ποτέ. Μιλάμε για αναρτήσεις μία προς μία κι όλες μαζί κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση...

Σε συγχαίρω αγαπητή μου φίλη. Καλό Σαββατοκύριακο για αύριο...

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger Αστρο - Συμμορίτες

Καλώς τα παιδιά!
Τίποτα δεν γίνεται τυχαία είπαμε!
Ο νόμος της έλξης δουλεύει!
Συμμοριτάκια μου κι εγώ ευχαριστώ για την επικοινωνία.
Εύχομαι χαρά και δημιουργία!

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger big mama

Χαίρομαι Μαρία μου!
Έτσι θα μπορείς να μετατρέπεις τις αρνητικές σου πεποιθήσεις σε θετικές άμεσα!
Σου εύχομαι χαρούμενο και δημιουργικό Σ/Κ!
Φιλιά.

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger Diatton

Αγαπητέ Διάττων σ' ευχαριστώ.
Τα σχόλια και η θετική κριτική σου μου ανεβάζουν πάντα τη διάθεση και με προδιαθέτουν να συνεχίσω τη δημοσίευση αναρτήσεων.
Όσο ζούμε εξελισσόμαστε και βελτιωνόμαστε.
Αυτή είναι η χαρά της ζωής.
Καλό Σ/Κ φίλε μου, επίσης!

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα Βασιλική.
Για άλλη μια φορά η ανάρτησή σου είναι τόσο χρήσιμη για την καθημερινή μας ψυχολογία. Αρκεί βέβαια κανείς να είναι διατεθειμένος να λάβει υπόψιν εποικοδομητικά τις θετικές πεποιθήσεις και όχι να τις χρησιμοποιεί για να δικαιολογεί τον εαυτό του για τα λάθη και τις ελλείψεις που συνειδητά εχει. Γιατί παρατηρώ ότι πολλοί άνθρωποι αναζητούν τέτοιου είδους προτεινόμενα από ειδικούς άλλοθι. Θα μου πεις βέβαια από την άλλη πρόβλημά τους. Εσύ απευθύνεις τη μέθοδο αυτή σε όσους είναι πραγματικά διαθέσιμοι να την αξιοποιήσουν. Ευχαριστούμε πολύ.
Καλό σου βράδυ.

ANAZHTHΣH είπε...

Χρήσιμα,πρακτικά,εφαρμόσιμα με λίγη προσπάθεια.Τα αντιγράφω,αφού δεν μας τα δίδαξαν οφείλουμε να τα διδάξουμε στον εαυτό μας...
Να είσαι καλά.

Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ είπε...

πληρης και ιδιαιτερα αισιοδοξα μυνηματα μεταδιδει η αναρτηση σου
Βασιλικη!
σε ευχαριστω
να εισαι καλα
με χαρα και δημιουργικοτητα γεματη να εισαι!

Ρούλα είπε...

Αρχίζω πάραυτα την αντικατάσταση και μάλιστα από το τέλος.
"Η στενοχώρια μου δεν βοηθά τους άλλους. Κάνω με χαρά ότι μπορώ για να τους βοηθήσω χωρίς να φθείρω τον εαυτό μου"
Ο πίνακας θα τυπωθεί και θα μπει στον πίνακα ανακοινώσεων του πρωινού καφέ!
φιλάκια

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger Χρωματιστή

Χρωματιστή μου φίλη, σίγουρα υπάρχει και αυτή η κατηγορία συν-ανθρώπων μας, που χρειάζεται βοήθεια -ίσως- περισσότερο από τους υπόλοιπους.
Καταλαβαίνω τον προβληματισμό σου, όμως κάποιος λόγος θα υπάρχει για να αναζητούν άλλοθι για την αδιαφορία τους...
Μην ξεχνάς ότι, όλοι κάνουμε λάθη και όλοι έχουμε ελλείψεις, γι' αυτό και λέμε ότι η ζωή είναι ένας συνεχής αγώνας, μια προσπάθεια βελτίωσης μέχρι το τέλος.
Σε τελική ανάλυση, όπως και να χρησιμοποιεί κανείς τις θετικές πεποιθήσεις σε καλό θα τον οδηγήσουν.
Κι εγώ σ' ευχαριστώ για την επικοινωνία.
Καλό βράδυ.

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger ANAZHTHΣH

Καλή μου ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ σ' ευχαριστώ.
Το ίδιο κάνω κι εγώ.
Μαθαίνω και βελτιώνομαι μέσα από τις αναρτήσεις μου.
Να είμαστε όλοι καλά.

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ

Καλώς την ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ μας!
Κι εγώ σ' ευχαριστώ και χαίρομαι για την επικοινωνία.
Αισιοδοξία και θετικό προσανατολισμό είναι τα βασικά μηνύματα που θέλω να περάσω μέσα από τις αναρτήσεις μου.
Να είσαι καλά, επίσης!

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger Ρούλα

Ακριβώς έτσι είναι Ρούλα μου.
Πιστεύω ότι, αυτός ο πίνακας αν εφαρμοστεί, θα βοηθήσει πολύ κόσμο να αναθεωρήσει απόψεις και πεποιθήσεις που δεν ωφελούν κανέναν.
Στο κάτω-κάτω μια προσπάθεια δεν κοστίζει τίποτα!

Φιλιά σε σένα και στην υπόλοιπη παρέα!

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΤΕΛΕΙΑ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΙΣΩΣ ΑΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΟΥΝ ΜΕΡΙΚΑ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΟΦΕΛΟΣ.
ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΦΙΛΗ ΜΟΥ.

Truthseeker.Vasiliki είπε...

Blogger JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS

Nα είσαι καλά SKPOYTZAKO!
Αυτό είναι το ζητούμενο και το επιδιωκόμενο.
Καλή εβδομάδα, επίσης φίλε μου.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails Bookmark and Share