Ο θάνατος του Χριστού πάνω στο Σταυρό δεν είναι μια αποτυχία που αποκαταστάθηκε κάπως μετά την Ανάστασή του.
Ο ίδιος ο θάνατος πάνω στο Σταυρό είναι μια νίκη.
Νίκη τίνος πράγματος;
Μόνο μια απάντηση μπορεί να υπάρξει: Η νίκη της οδυνώμενης αγάπης. «Κραταιά ως θάνατος αγάπη...ύδωρ πολύ ου δυνήσεται σβέσαι την αγάπην» (Άσμα Ασμ. 8, 6-7).
Ο Σταυρός μας δείχνει μιαν αγάπη που είναι δυνατή σαν το θάνατο, μιαν αγάπη ακόμη πιο δυνατή.
Ο άγ. Ιωάννης κάνει την εισαγωγή της διήγησής του για το Μυστικό Δείπνο και το Πάθος μ' αυτά τα λόγια: «...αγαπήσας τους ιδίους τους εν τω κόσμω, εις τέλος ηγάπησεν αυτούς» (Ιω. 13,1). Το ελληνικό κείμενο λέει εις τέλος, που σημαίνει «ως το τέλος», «ως το έσχατο σημείο». Κι αυτή η λέξη τέλος επαναλαμβάνεται αργότερα στην τελευταία κραυγή του Χριστού πάνω στο Σταυρό: «Τετέλεσται» (Ιω. 19,30). Αυτό πρέπει να εννοηθεί όχι σαν κραυγή αυτοεγκατάλειψης ή απόγνωσης, αλλά σαν κραυγή νίκης: Τελείωσε, κατορθώθηκε, εκπληρώθηκε!
Τι εκπληρώθηκε; Απαντάμε: Το έργο της οδυνώμενης αγάπης, η νίκη της αγάπης πάνω στο μίσος. Ο Ιησούς, ο Θεός μας, αγάπησε τους δικούς του ως το έσχατο σημείο.
Από αγάπη δημιούργησε τον κόσμο, από αγάπη γεννήθηκε σαν άνθρωπος μέσα σ' αυτό τον κόσμο, από αγάπη πήρε πάνω του τη διασπασμένη ανθρώπινη φύση μας και την έκανε δική του.
Από αγάπη ταυτίστηκε μ' όλη μας την απελπισία.
Από αγάπη πρόσφερε τον εαυτό του θυσία, διαλέγοντας στη Γεθσημανή να πάει εκούσια προς το Πάθος του: «...την μου τίθημι υπέρ των προβάτων... ουδείς αίρει αυτήν απ' εμού, αλλ' εγώ τίθημι αυτήν απ' εμαυτού» (Ιω. 10: 15,18).
Ήταν θεληματική αγάπη κι όχι καταναγκασμός αυτό που έφερε τον Ιησού στο θάνατό του.
Στην αγωνία του μέσα στον κήπο και στη Σταύρωσή του οι σκοτεινές δυνάμεις του επιτίθενται μ' όλη τους την ορμή, αλλά δεν μπορούν ν' αλλάξουν τη συμπόνια του σε μίσος· δεν μπορούν να εμποδίσουν την αγάπη του να συνεχίσει να είναι η ίδια. Η αγάπη του δοκιμάζεται ως το έσχατο σημείο, αλλά δεν καταπνίγεται. «Το φως εν τη σκοτία φαίνει, και η σκοτία αυτό ου κατέλαβεν» (Ιω. 1,5.
Στη νίκη του Χριστού πάνω στο Σταυρό θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε τα λόγια που ειπώθηκαν από κάποιο Ρώσο ιερέα, όταν απελευθερώθηκε από το στρατόπεδο συγκεντρώσεως: «Ο πόνος έχει καταστρέψει τα πάντα. Ένα μόνο πράγμα έχει μείνει σταθερό, η αγάπη» .
Ο Σταυρός σαν νίκη μας θέτει το παράδοξο της παντοδυναμίας της αγάπης.
Ο Dostoevsky πλησιάζει την αληθινή έννοια της νίκης του Χριστού με μερικά λόγια, που βάζει στο στόμα του στάρετς Ζωσιμά:
Μπροστά σε μερικές σκέψεις ο άνθρωπος στέκεται μπερδεμένος, ιδίως μπροστά στη θέα της ανθρώπινης αμαρτίας, και αναρωτιέται αν θα την πολεμήσει με βία ή με ταπεινή αγάπη.
Πάντα ν' αποφασίζεις: «Θα την πολεμήσω με ταπεινή αγάπη» .
Αν αποφασίσεις πάνω σ' αυτό μια για πάντα, μπορείς να κατακτήσεις ολόκληρο τον κόσμο.
Η γεμάτη αγάπη ταπείνωση είναι μια τρομερή δύναμη: είναι το πιο δυνατό απ' όλα τα πράγματα και δεν υπάρχει τίποτε άλλο σαν κι αυτή.
Η γεμάτη αγάπη ταπείνωση είναι μια τρομερή δύναμη· όποτε θυσιάζουμε κάτι ή υποφέρουμε όχι μ' αίσθηση επαναστατικής πίκρας, αλλά με τη θέλησή μας και από αγάπη, αυτό μας κάνει πιο δυνατούς κι όχι πιο αδύνατους. Αυτό σημαίνει προπάντων στην περίπτωση του Ιησού Χριστού. «Η αδυναμία του ήταν από δύναμη», λέει ο άγ. Αυγουστίνος. Η δύναμη του Θεού φαίνεται όχι τόσο πολύ μέσα στη δημιουργία του κόσμου ή μέσα στα θαύματά του, όσο στο γεγονός ότι από αγάπη ο Θεός «εκένωσεν εαυτόν» (Φιλ. 2,7), πρόσφερε τον εαυτό του, με γενναιόδωρη αυτοδιάθεση, με τη δική του ελεύθερη εκλογή συγκατανεύοντας να υποφέρει και να πεθάνει. Κι αυτό το άδειασμα του εαυτού είναι συνάμα μία πλήρωση: η κένωση είναι πλήρωση. Ο Θεός δεν είναι ποτέ τόσο δυνατός, όσο όταν βρίσκεται στην έσχατη αδυναμία.
Η αγάπη και το μίσος δεν είναι απλώς υποκειμενικά συναισθήματα που επηρεάζουν το εσωτερικό σύμπαν αυτών που τα αισθάνονται, αλλά είναι και αντικειμενικές δυνάμεις που αλλάζουν τον κόσμο έξω από μας.
Αγαπώντας ή μισώντας τον άλλο, τον κάνω, ως ένα σημείο, να γίνει αυτό που εγώ βλέπω μέσα του. Όχι μόνο για τον εαυτό μου, αλλά και για τις ζωές όλων γύρω μου, η αγάπη μου είναι δημιουργική, έτσι όπως το μίσος μου είναι καταστροφικό. Κι αν αυτό αληθεύει για τη δική μου αγάπη, αληθεύει σε ασύγκριτα μεγαλύτερη έκταση για την αγάπη του Χριστού.
Η νίκη της γεμάτης πόνο αγάπης του πάνω στο Σταυρό δεν είναι απλώς ένα παράδειγμα για μένα που μου δείχνει τι θα μπορούσα να πετύχω εγώ ο ίδιος αν μπορούσα να τον μιμηθώ με τις δικές μου δυνάμεις. Πολύ περισσότερο απ' αυτό, η πονεμένη του αγάπη έχει πάνω μου ένα δημιουργικό αποτέλεσμα, μεταμορφώνοντας την καρδιά μου και τη θέλησή μου, ελευθερώνοντάς με από τα δεσμά, ολοκληρώνοντάς με, κάνοντας δυνατό για μένα ν' αγαπώ μ' ένα τρόπο που θα ήταν τελείως πέρα από τις δυνάμεις μου, αν πρώτα δεν είχα αγαπηθεί απ' αυτόν. Γιατί μέσα στην αγάπη ταυτίστηκε μαζί μου· και η νίκη του είναι νίκη μου. Κι έτσι ο θάνατος του Χριστού πάνω στο Σταυρό είναι πράγματι, όπως τον περιγράφει η Λειτουργία του Μ. Βασιλείου, ένας «ζωοποιός θάνατος».
Επομένως η οδύνη του Χριστού και ο θάνατος έχουν αντικειμενική αξία· έκανε για μας κάτι που θα ήμασταν τελείως ανίκανοι να κάνουμε δίχως αυτόν. Ταυτόχρονα δεν θα έπρεπε να λέμε ότι ο Χριστός υπέφερε «αντί για μας», αλλά ότι υπέφερε για χάρη μας. Ο Υιός του Θεού υπέφερε «έως θανάτου», όχι για ν' απαλλαγούμε εμείς απ' την οδύνη, αλλά για να είναι η οδύνη μας σαν τη δική του. Ο Χριστός δεν μας προσφέρει ένα δρόμο που παρακάμπτει την οδύνη, αλλά ένα δρόμο μέσα απ' αυτήν· όχι υποκατάσταση, αλλά λυτρωτική συμπόρευση.
Αυτή είναι η αξία του Σταυρού του Χριστού για μας. Αν τη συνδέσουμε με την Ενσάρκωση και τη Μεταμόρφωση που προηγήθηκε, και με την Ανάσταση που την ακολουθεί -γιατί όλα αυτά είναι αχώριστα μέρη μιας μοναδικής πράξης ή «δράματος»- η Σταύρωση πρέπει να κατανοηθεί σαν ύψιστη και τέλεια νίκη, θυσία και πρότυπο. Και σε κάθε περίπτωση η νίκη, η θυσία και το πρότυπο είναι της αγάπης που πάσχει.
Έτσι βλέπουμε το Σταυρό:
την τέλεια νίκη της ταπείνωσης που ξέρει ν' αγαπάει πάνω στο μίσος και το φόβο·
την τελεία θυσία ή την εκούσια αυτοπροσφορά της συμπόνιας που ξέρει ν' αγαπάει·
το τέλειο πρότυπο της δημιουργικής δύναμης της αγάπης.
Με τα λόγια της Julian του Norwich:
Θα’ θελες να μάθεις το νόημα του Κυρίου σου πάνω σ' αυτό το πράγμα;
Μάθε το καλά: Η αγάπη ήταν το νόημά του.
Ποιος στο έδειξε; Η αγάπη.
Τι σου έδειξε εκείνος; Αγάπη.
Γιατί στο έδειξε; Από αγάπη.
Κρατήσου απ' αυτό και θα μάθεις περισσότερα.
Αλλά ποτέ δεν θα ξέρεις ούτε θα μάθεις μέσα σ' αυτό τίποτ' άλλο.
Τότε είπε ο καλός μας Κύριος Ιησούς Χριστός: Είσαι ευχαριστημένος που υπέφερα για σένα; Είπα: Ναι, Κύριέ μου, σ' ευχαριστώ· ναι, Κύριέ μου, ας είσαι ευλογημένος.
Τότε είπε ο Ιησούς, ο Κύριος: Αν εσύ είσαι ευχαριστημένος, είμαι κι εγώ ευχαριστημένος: είναι μια χαρά, μια ευδαιμονία, μια ατέλειωτη ικανοποίηση για μένα το ότι κάτι υπέφερα για σένα· κι αν μπορούσα να υποφέρω περισσότερο, θα υπέφερα περισσότερο.
Κάλλιστος Ware
Επίσκοπος Διοκλείας
Ο Επίσκοπος Διοκλείας κ. Κάλλιστος (κατά κόσμον Timothy Ware), από τις σημαντικότερες εκκλησιαστικές και θεολογικές φυσιογνωμίες του καιρού μας, με απήχηση και αναγνώριση τόσο στον διορθόδοξο όσο και στον οικουμενικό χώρο, γεννήθηκε στην Αγγλία το 1934. Σπούδασε Αρχαία Ελληνικά, Λατινικά, Φιλοσοφία και Θεολογία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, απ’ όπου το 1965 έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα με εργασία για τον άγιο Μάρκο τον Ασκητή.
Αγγλικανός από γέννηση και ανατροφή, ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την Ορθοδοξία το 1952, γοητευμένος από την ορθόδοξη Θεία Λειτουργία και την παράδοση της μυστικής θεολογίας, από την ενότητα θεολογίας και προσευχής.
Έγινε δεκτός στην ορθόδοξη Εκκλησία το Πάσχα του 1958, και το 1966 χειροτονήθηκε πρεσβύτερος. Τον ίδιο χρόνο εκάρη μοναχός στη Μονή του αγ. Ιωάννου του Θεολόγου στην Πάτμο.
Επιστρέφοντας στην Οξφόρδη ανέλαβε καθήκοντα εφημέριου στην ελληνική ορθόδοξη ενορία, ενώ παράλληλα εκλέγεται Λέκτωρ στον κλάδο των Ορθόδοξων Ανατολικών Σπουδών στις Σχολές Θεολογίας και Σύγχρονης Ιστορίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Το 1982 εκλέγεται επίσκοπος Διόκλειας από την Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, ο πρώτος Βρετανός που αναδεικνύεται επίσκοπος της Ορθόδοξης Εκκλησίας από την εποχή του Σχίσματος!
Eύχομαι όλοι μας
να ζήσουμε την ένταση του Θείου πάθους
για να δοξολογήσουμε στη συνέχεια
την δυναμη της αγάπης Του
όταν Εκείνος ως Θεός θα αναστηθεί.
Καλή Ανάσταση!
φίλες και φίλοι συν-ταξιδιώτες μου!
(και ζητώ την κατανόησή σας
για την προσωρινή απουσία μου)
22 σχόλια:
Εύχομαι η Ανάσταση του Θεανθρώπου να φέρει στον καθένα μας την ποθητή Ανάσταση.
Καλό Πάσχα, Αγαπημένη Φίλη Βασιλική.
Καλά να περάσεις
ΥΓ: ... και καλό μήνα!
Blogger ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ
Ευχαριστώ πολύ Φίλε Σταύρο!
Να είσαι πάντα καλά.
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ, επίσης!
Σε χάσαμε αλλά ευτυχώς επέστρεψες, αγαπητή Βασιλική... Ελπίζω κατά τη διάρκεια της απουσίας σου απ' το δίκτυο όλα να κύλησαν ομαλά...
Βασιλική μου, μου έλειψες...
Ελπίζω και εύχομαι να είσαι καλά! Θα ανέβω Θεσ/κη και θα χαρώ, αν καταφέρουμε να τα πούμε και από κοντά. Τα φιλιά μου!!!
Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση :)
Blogger Diatton
Κι εγώ χαίρομαι που σας ξαναβρίσκω αγαπητέ Διάττων!
Ευτυχώς, όλα πήγαν καλά και ελπίζω να πάνε ακόμη καλύτερα...
Εύχομαι να περάσεις όμορφα τις άγιες αυτές μέρες, με υγεία και αγάπη πάντα.
Θα τα λέμε.
Blogger matriga
Μatriga μου κι εμένα μου λείψατε όλοι!
Θα ανέβεις Θεσσαλονίκη, ε;
Ήθελα πολύ να βρεθούμε από κοντά, όμως θα είμαι εκτός μέχρι την Κυριακή του Θωμά.
Αν μείνεις μέχρι τότε, γράψε μου στο e-mail μου να βρεθούμε.
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ, επίσης!!!
Είπα και γω, που χάθηκες;
Καλή Ανάσταση Βασιλική με υγεία και ευτυχία!
Καλή ανασταση κοπέλα μου!
Νασαι καλά και να περάσεις όμορφα
Loulou
Καλή Ανάσταση, καλό Πάσχα!
Βασιλική μου, καλά να περάσεις!
Δυστυχώς θα επιστρέψω την Κυριακή του Θωμά. Την επόμενη φορά, αρκεί να είμαστε καλά :)
Kαλή Ανάσταση και πολλά φιλιά!
Αγαπητή Βασιλική σου εύχομαι Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα. Πάντα με καλή υγεία για σένα και για όλους τους δικούς σου...
πέρασα να σας ευχηθώ καλή ανάσταση και να χαίρεστε τα αγαπημένα σας πρόσωπα!
Καλή Ανάσταση καλές γιορτές Βασιλική, να περάσεις όμορφα!
Βασιλική, ένα έχω να σου πω: η απουσία σου στερεισαι την γλυκύτητα, την αρμονία και τη θετικότητα απο τη μπλογκογειτονιά μας.
Για άλλη μια φορά η ανάρτησή σου εμπνέει ισορροπία και διάθεση για θετικές και μόνο συμπεριφορές. Δεν είμαι σίγουρη όμως αν στα ανθρώπινα μέτρα είναι εφικτό να εφαρμοστεί το νόημα της σταύρωσης. Ας το 'χουμε στο νου μας και να προσπαθούμε να το πλησιάσουμε.
Καλή Ανάσταση σου εύχομαι και υγεία.
Blogger big mama
Ευχαριστώ big mama!
Καλή Ανάσταση, επίσης!
Με υγεία και αγάπη!
Blogger loulou
Μικρή loulou μου, έχουμε καιρό να τα πούμε...
Σ' ευχαριστώ που πέρασες!
Καλή Ανάσταση, επίσης!
και να περνάς όμορφα
με υγεία και αγάπη πάντα!!!
Blogger ANAZHTHΣH
Καλή μου ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ σ' ευχαριστώ πολύ.
Καλή Ανάσταση, επίσης!
Να περνάς όμορφα πάντα.
Blogger matriga
Μatriga μου, σ' ευχαριστώ.
Ατυχήσαμε αυτή τη φορά, αλλά ελπίζω σε κάποια επόμενη ευκαιρία για συνάντηση.
Ναι, να είμαστε καλά και θα έρθει η ώρα!
Καλή Ανάσταση καλή μου φίλη!
Να περάσεις όμορφα στη Θεσσαλονίκη!
Blogger Diatton
Φίλε Διάττων, σ' ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σου.
Καλή Ανάσταση, επίσης!
Με υγεία, αγάπη και ότι άλλο επιθυμείς!
Θα τα λέμε μετά την Κυριακή του Θωμά τακτικά.
Blogger ria
Σ' ευχαριστώ πολύ καλή μου ria.
Kαλή Ανάσταση, επίσης!
Με υγεία και αγάπη!
Εύχομαι όλα να πηγαίνουν καλύτερα στη ζωή σου.
Blogger Κωνσταντίνος Κόλιος
Κωνσταντίνε, φίλε μου, σ' ευχαριστώ!
Να περάσεις κι εσύ όμορφα, όπως ονειρεύεσαι και επιθυμείς τις άγιες αυτές ημέρες!
Καλή Ανάσταση!
Blogger Χρωματιστή
Χρωματιστή μου φίλη, να είσαι καλά! Το όμορφο σχόλιό σου μου έδωσε μεγάλη χαρά.
Θα φροντίσω να βρισκόμαστε συχνότερα στη blogoσφαιρα και να τα λέμε τακτικότερα.
Έχουμε πολλά να πούμε και να αναλύσουμε...
Καλή Ανάσταση, επίσης!
Να χαίρεσαι όσους αγαπάς,
πάντα με υγεία και αστείρευτη αγάπη!
Δημοσίευση σχολίου